Direktlänk till inlägg 21 mars 2014

Grekland

Av ingela - 21 mars 2014 16:07

Istället för att gräva ner mig i tycka synd så tänkte jag prata mat...

Jag Älskar Grekland! Har varit där många gånger o en gång för länge sen så fick jag en kokbok med Grekiska recept... som jag nu tänkte dela m mig av ...alltså de jag gjort själv!! =)



Tsatsiki

3 dl gräddfil

2 st gurka

4 vitlökskyftor

4msk olja

vinäger

salt

riv gurkan o krama ur vattnet o salta

blanda gurkan i gräddfilen m vitlöken o vinäger

rör om

oljan sätter man sist

Huuuuuur gott som helst!! o de blir godast om du gör den på morgonen o äter den på kvällen!! Yammi!!


Mousakas

2 kg äggplanta

1kg köttfärs

1 1/4 dl olja

2 gul lök

5 tomater

1 1/4 dl vitt vin

salt,peppar,riven ost

olja för fritering

3 sats bechamelsås

Rensa o skär äggplanorna

salta dem o lägg i ett durkslag

Bryn löken o köttfärsen i olja o häll över vinet

lägg i skalade o krossade tomaterna

salta o peppra o låt puttra till vattnet är borta

hetta upp oljan i en stekpanna o fritera äggplantorna

lägg i en ugnsform o strö riven ost på

lägg hälften av köttfärssåsen på o sedan mer äggplanta,ost o resten av köttfärsen

bred ut bechamelen över hela o sedan ost...

när skorpan på osten är knaprig är den färdig!!


Detta är mitt Grekland!! hoppas d smakar!!

 
 
Ingen bild

Kicki S

21 mars 2014 17:37

Mums!

ingela

27 mars 2014 21:09

Ja d är Gott!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ingela - 2 april 2014 14:46

Snart är d Påsk.... O eftersom jag växt upp m en Finlandsvensk pappa så äter jag Memma.. hahaha antingen tycker du om el så tycker du inte om d.. Jag Älskar d!! så iår så tänkte jag imponera på min far o göra egen!!!    man gör så mycket som ...

Av ingela - 28 mars 2014 13:28

Hoppsan Så Blev d Fredag....Jag har gjort en Paj!!  o den blev så här... Paj m Äpple,päron,mandelmassa o Choklad... Ugnstemp....175 Tills den blir Gyllenbrun men känn Gärna m Sticka...   1 ägg 2dl socker 1 tsk vatten 100 g smör   Rö...

Av ingela - 27 mars 2014 11:36

              Nu Har jag gjort en Figurtårta...   När du gör en sådan botten så ska smeten vara extra tjock...så här är d ett recept på d... 150 g smör 6 ägg 6 dl socker 9 dl mjöl 6 tsk bakpulver 3 dl grädde   Smält smöret Visp...

Av ingela - 25 mars 2014 15:26


I min ungdom praktiserade jag en säsong på ett hotell i fjällen.. Varje Torsdag var d Ärtsoppa,punch o Pannkakstårta...så jag fick stå o steka pannkaka från morron till kväll.. hej o hå vad god arom som följde m den maten...Huvva.. Här kommer e...

Av ingela - 23 mars 2014 10:12


Söndag...aldrig varit min favoritdag precis...Men... Idag ska jag sätta Surdeg!! hehehe O då gör man så här el ialla fall så här gör jag!!!   1 dl vatten 1 dl Grovt Rågmjöl Blanda vatten o mjöl i en bytta Täck den m handduk el Plastfilm...j...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<<
Mars 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards